Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από το Δήμο Καρδίτσας

29/01/2021
image_print

Ο Δήμος Καρδίτσας συμμετέχοντας στην παγκόσμια κινητοποίηση για το περιβάλλον και έχοντας ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών στα αστικά κέντρα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου, πήρε την πρωτοβουλία για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), με στόχο τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.

Οι στρατηγικές βιώσιμης κινητικότητας αφορούν σε μία σύγχρονη πολυτροπική μετακίνηση μέσω της προώθησης του περπατήματος, του ποδηλάτου, της δημόσιας συγκοινωνίας και των συλλογικών μορφών μετακίνησης. Παράλληλα προωθείται η οδική ασφάλεια, με την προαγωγή των ήπιων μετακινήσεων και εν γένει με την αλλαγή της φιλοσοφίας της μετακίνησης στην πόλη.

Το Σ.Β.Α.Κ. αντιμετωπίζει τα ζητήματα της αστικής κινητικότητας σε συνάρτηση με τις χρήσεις γης, το αστικό πράσινο, την οργάνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, τις αστικές υποδομές, την ενεργειακή απόδοση της πόλης, καθώς και την καθημερινότητα των κατοίκων, των εργαζομένων και των επισκεπτών. Ταυτόχρονα δίνει έμφαση σε ζητήματα ασφάλειας, πρόσβασης σε εμπορεύματα και υπηρεσίες, αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου, μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας και άμβλυνσης των συγκρούσεων των χρήσεων γης.

Στάδια εξέλιξης ΣΒΑΚ Δήμου Καρδίτσας
Στάδιο 1: Καθορισμός της διαδικασίας ανάπτυξης του Σ.Β.Α.Κ.
Στάδιο 2: Ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και κατάρτιση σεναρίων
Στάδιο 3: Ανάπτυξη και προσδιορισμός Κοινού Οράματος, προτεραιοτήτων και στόχων
Στάδιο 4: Ανάπτυξη και αξιολόγηση πακέτου μέτρων
Στάδιο 5: Κατάρτιση Σχεδίου Δράσης

Ο Δήμος Καρδίτσας συμμετέχοντας στην παγκόσμια κινητοποίηση για το περιβάλλον και έχοντας ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών στα αστικά κέντρα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου, πήρε την πρωτοβουλία για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), με στόχο τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Οι στρατηγικές βιώσιμης κινητικότητας αφορούν σε μία σύγχρονη πολυτροπική μετακίνηση μέσω της προώθησης του περπατήματος, του ποδηλάτου, της δημόσιας συγκοινωνίας και των συλλογικών μορφών μετακίνησης. Παράλληλα προωθείται η οδική ασφάλεια, με την προαγωγή των ήπιων μετακινήσεων και εν γένει με την αλλαγή της φιλοσοφίας της μετακίνησης στην πόλη.
Το Σ.Β.Α.Κ. αντιμετωπίζει τα ζητήματα της αστικής κινητικότητας σε συνάρτηση με τις χρήσεις γης, το αστικό πράσινο, την οργάνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, τις αστικές υποδομές, την ενεργειακή απόδοση της πόλης, καθώς και την καθημερινότητα των κατοίκων, των εργαζομένων και των επισκεπτών. Ταυτόχρονα δίνει έμφαση σε ζητήματα ασφάλειας, πρόσβασης σε εμπορεύματα και υπηρεσίες, αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου, μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας και άμβλυνσης των συγκρούσεων των χρήσεων γης.
Η ομάδα έργου του ΣΒΑΚ και ο Δήμος Καρδίτσας σας απευθύνει πρόσκληση συμμετοχής στο Δίκτυο Εμπλεκομένων Φορέων για την κατάρτιση του Σ.Β.Α.Κ. και σας προτρέπει να προχωρήσετε στην υπογραφή του Συμφώνου Συμμετοχικού Σχεδιασμού.
Για να κατεβάσετε το σύμφωνο πατήστε εδώ.

Επίσης, οι πολίτες και οι φορείς καλούνται να καταθέσουν τα προβλήματα και τις ιδέες τους για τις μετακινήσεις στην πόλη καθώς και να απαντήσουν στα σχετικά ερωτηματολόγια, συμβάλλοντας στην εκπόνηση ενός αρτιότερου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Ερωτηματολόγιο Γονέων
Ερωτηματολόγιο Μαθητών
Ερωτηματολόγιο Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα
Ερωτηματολόγιο Κατοίκων
Ερωτηματολόγιο Πεζών
Ερωτηματολόγιο Φορέων
Κατάθεση ιδεών

Συμμετοχή στην Α’ Διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Πρόσκληση 1ης διαβούλευσης
Πρακτικά 1ης διαβούλευσης

 

Αρχικό Όραμα – Προτεραιότητες

Η αξιοποίηση της ποδηλατικής κληρονομιάς της Καρδίτσας και της εγγύτητάς της με τη λίμνη Πλαστήρα, ώστε μέσα από μία ριζοσπαστική πολιτική περιορισμού της κυκλοφορίας αυτοκινήτων στην πόλη και αναδιαμόρφωσης των δημόσιων χώρων προς όφελος πεζών- ποδηλατών να αποτελεί παράδειγμα αστικού συγκροτήματος μηδενικών εκπομπών, να καταστεί διεθνώς αναγνωρίσιμη και να αναδειχθεί ολόκληρη η Περιφερειακή Ενότητα ως διεθνής ποδηλατικός πόλος, με σκοπό την ανάπτυξη του τουρισμού στην πόλη, της τοπικής οικονομίας, αλλά και με παράλληλα οφέλη από την περαιτέρω μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου στην υγεία των κατοίκων, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην εξασφάλιση της ισότητας στη μετακίνηση μεταξύ όλων των κοινωνικών ομάδων.

Αρχικές προτεραιότητες:

Τι είναι προτεραιότητες για ένα ΣΒΑΚ;

Το όραμα του ΣΒΑΚ για τον Δήμο Καρδίτσας, το οποίο διατυπώθηκε παραπάνω, έθεσε τις βάσεις για την σύνθεση ορισμένων κρίσιμων προτεραιοτήτων για την περιοχή μελέτης. Οι προτεραιότητες αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του σχεδίου, διότι οργανώνουν και συγκεκριμενοποιούν και διαδραματίζουν τη μελλοντική εικόνα για τον Δήμο. Πρόκειται για την εξειδίκευση του οράματος σε επιμέρους θεματικές κατευθύνσεις με σκοπό την επίτευξή του (ELTIS, 2019).

Με άλλα λόγια, αν σε ένα όραμα αναφέρεται ενδεικτικά η «Προώθηση των ενεργών τρόπων μετακίνησης» μία πιθανή προτεραιότητα η οποία θα εξυπηρετούσε το εν λόγω κομμάτι του οράματος θα ήταν η «Προώθηση της χρήσης βιώσιμων μέσων και τρόπων μετακίνησης». Οι προτεραιότητες απορρέουν τόσο από τη διαδικασία της διαβούλευσης όσο και από την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, διαδικασίες οι οποίες συνέβαλαν με κρίσιμο τρόπο στην ανάδειξη των σημαντικότερων προβλημάτων και των προοπτικών κινητικότητας.

Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής αναφοράς των ΣΒΑΚ, οι προτεραιότητες διαχωρίζονται κατά κύριο λόγο στις εξής θεματικές ενότητες:

Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσονται ορισμένες προτεραιότητες κατηγοριοποιημένες ανάλογα με τη διάσταση της βιωσιμότητας στην οποία αναφέρονται, περιλαμβάνοντας τις προαναφερθείσες θεματικές ανά κατηγορία.

1) Περιβαλλοντικές, εντάσσονται οι θεματικές Environment και Efficiency (π.χ. μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για αστικές μετακινήσεις, ανάδειξη και προστασία φυσικού/ οικιστικού περιβάλλοντος, κτλ.)

2) Κοινωνικές → εμπεριέχονται οι θεματικές Efficiency, Liveable Streets, Equity and Social Inclusion, Safety (πχ Βελτίωση προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας για ευάλωτους χρήστες/ άρση κοινωνικών αποκλεισμών στην μετακίνηση, βελτίωση επιπέδου οδικής ασφάλειας, βελτίωση δημόσιας υγείας κτλ.)

3) Οικονομικές → εντάσσεται η θεματική Economic Growth (π.χ. Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας, Λειτουργικότητα Συστήματος Μεταφορών, κ.α.)

Οι πολίτες καλούνται να καταθέσουν τις παρατηρήσεις και τις ιδέες τους για το όραμα και τις προτεραιότητες συμβάλλοντας στην εκπόνηση ενός αρτιότερου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Email: ntzellou@dimoskarditsas.gov.gr

Τελικό Όραμα – Προτεραιότητες

Η αξιοποίηση της ποδηλατικής κληρονομιάς της Καρδίτσας και της εγγύτητάς της με τη λίμνη Πλαστήρα, ώστε μέσα από μία ριζοσπαστική πολιτική περιορισμού της κυκλοφορίας αυτοκινήτων στην πόλη και αναδιαμόρφωσης των δημόσιων χώρων προς όφελος πεζών- ποδηλατών να αποτελεί παράδειγμα αστικού συγκροτήματος μηδενικών εκπομπών, να καταστεί διεθνώς αναγνωρίσιμη και να αναδειχθεί ολόκληρη η Περιφερειακή Ενότητα ως διεθνής ποδηλατικός πόλος, με σκοπό την ανάπτυξη του τουρισμού στην πόλη, της τοπικής οικονομίας, αλλά και με παράλληλα οφέλη από την περαιτέρω μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου στην υγεία των κατοίκων, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην εξασφάλιση της ισότητας στη μετακίνηση μεταξύ όλων των κοινωνικών ομάδων.

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 1: Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για αστικές μετακινήσεις

1.1. Ενσωμάτωση εναλλακτικών μορφών καυσίμων στον δημοτικό στόλο και στα Ι.Χ. οχήματα
1.2. Μεταβολή της σύνθεσης των κυκλοφορούντων οχημάτων με μείωση της χρήσης των συμβατικών αυτοκινήτων και παράλληλη αύξηση του περπατήματος, του ποδηλάτου και των συλλογικών μετακινήσεων

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 2: Ανάδειξη και προστασία του φυσικού/ οικιστικού περιβάλλοντος

2.1. Βελτίωση της περπατησιμότητας/ βαδισιμότητας
2.2. Δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας γύρω από τα σχολεία και από υποδομές πρόνοιας
2.3. Αύξηση των χιλιομέτρων των οδών ήπιας κυκλοφορίας και της έκτασης πεζοδρομημένων οδών
2.4. Ενίσχυση διαπερατότητας των υφιστάμενων φραγμάτων στα όρια του Δήμου (π.χ. κεντρικές αρτηρίες)
2.5. Επίτευξη βιώσιμης διασύνδεσης σημαντικών οικισμών και πόλων έλξης της περιοχής με ενεργούς τρόπους μετακίνησης (π.χ. πράσινες διαδρομές, περιπατητικές διαδρομές κτλ.)

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 3: Μείωση της ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με παράλληλη βελτίωση του μικροκλίματος

3.1 Μείωση των αέριων ρύπων και του θορύβου που προέρχονται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία
3.2 Μείωση των διαμπερών ροών στις γειτονιές του Δήμου
3.3 Δημιουργία πάρκων τσέπης
3.4 Αντικατάσταση των υλικών ασφαλτόστρωσης

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 4: Βελτίωση δημόσιας υγείας

4.1 Αύξηση της ικανοποίησης των κατοίκων από την ποιότητα του περιβάλλοντος
4.2 Αύξηση της χρήσης του περπατήματος και του ποδηλάτου ως βασικά μέσα για τις καθημερινές μετακινήσεις

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 5: Ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας

5.1 Μείωση των ταχυτήτων στο οδικό δίκτυο με παράλληλη αύξηση του επιπέδου αντιληπτής οδικής ασφάλειας
5.2 Μείωση αριθμού τροχαίων συμβάντων
5.3 Αναδιαμόρφωση επικίνδυνων κόμβων/ διασταυρώσεων με γωνία μικρότερη των 90ο.

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 6: Άρση κοινωνικών αποκλεισμών στην μετακίνηση/ Βελτίωση προσβασιμότητας για τους ευάλωτους χρήστες

6.1 Βελτίωση των υποδομών για τα εμποδιζόμενα άτομα (ράμπες ΑμεΑ, απομάκρυνση εμποδίων, όδευση τυφλών κτλ.)
6.2 Αύξηση του διαθέσιμου χώρου των πεζών (πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, οδοί ήπιας κυκλοφορίας)
6.3 Επέκταση δικτύου δημοτικής συγκοινωνίας και δημιουργία δρομολογίων On-demand

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 7: Προώθηση της χρήσης βιώσιμων μέσων και τρόπων μετακίνησης

7.1 Αύξηση πεζής μετακίνησης και χρήσης ποδηλάτου
7.2 Αύξηση χρήσης δημοτικής συγκοινωνίας και συλλογικών μορφών μετακινήσεων
7.3 Αύξηση μετακινήσεων από/προς τη δουλειά με ΜΜΜ, περπάτημα και ποδήλατο
7.4 Αύξηση μετακινήσεων από/προς τις υποδομές εκπαίδευσης (π.χ. πανεπιστήμια) με ΜΜΜ, περπάτημα και ποδήλατο
7.5 Δημιουργία χώρων park & ride
7.6 Επέκταση συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 8: Ενσωμάτωση έξυπνων τεχνολογιών στο μεταφορικό σύστημα

8.1 Εισαγωγή καινοτόμων μέσων μετακίνησης (car-sharing, dockless bicycles sharing system, e-scooters κτλ)
8.2 Ανάπτυξη ευφυών συστημάτων τεχνολογιών (ITS) για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των μετακινήσεων στο Δήμο

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 9: Ενίσχυση συμμετοχικότητας στο σχεδιασμό των μετακινήσεων

9.1 Εφαρμογή παραδοσιακών και καινοτόμων τρόπων συμμετοχής των κατοίκων καθώς και των επισκεπτών στον κυκλοφοριακό, πολεοδομικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό της περιοχής
9.2 Αύξηση συμμετοχικών διεργασιών για κρίσιμα ζητήματα ανάπτυξης και σχεδιασμού στο Δήμο

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 10: Εξασφάλιση λειτουργικότητας-αποδοτικότητας συστήματος μεταφορών

10.1 Αύξηση της περιοχής επιρροής και της ακρίβειας της δημοτικής συγκοινωνίας
10.2 Μείωση κόστους μεταφορών για το δημοτικό στόλο οχημάτων
10.3 Επίτευξη ορθολογικής οικονομικής διαχείρισης του συστήματος
10.4 Μείωση του κόστους μεταφορών για τους ιδιώτες μετακινούμενους με εναλλακτικά μέσα μετακίνησης
10.5 Αύξηση επιπέδου ικανοποίησης των μετακινούμενων από τη λειτουργία του συστήματος

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ 11: Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας

11.1 Εγκατάσταση και ανάπτυξη έξυπνου και συνεργατικού συστήματος τροφοδοσίας
11.2 Αύξηση του αριθμού των τοπικών επιχειρήσεων και διασύνδεση κινήτρων για προτίμηση των ήπιων μέσων μετακίνησης των καταναλωτών και εργαζομένων
11.3 Διασύνδεση της αλλαγής του μοντέλου των μετακινήσεων με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (π.χ. προσωρινές πεζοδρομήσεις)

Συμμετοχή στην B’ Διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Πρόσκληση 2ης διαβούλευσης
Πρακτικά 2ης διαβούλευσης

Για θέματα ΣΒΑΚ – Κινητικότητας, οι πολίτες και οι φορείς μπορούν να επικοινωνούν στα εξής:
Τηλ: 24413 50808
Email: ntzellou@dimoskarditsas.gov.gr

Σχετικά έγγραφα