Απάντηση σε δημοσίευμα του Συλλόγου Ελευθέρων Επαγγελματιών Λογιστών Φοροτεχνικών Οικονομολόγων Ν. Καρδίτσας
Η μετάβαση του Δήμου Καρδίτσας στην παροχή όσο το δυνατόν περισσότερο ψηφιακών υπηρεσιών είναι ένας από τους στόχους και τις δεσμεύσεις της Δημοτικής αρχής. Ήδη ο Δήμος προχώρησε σε μια σειρά ενεργειών, όπως η πληρωμή, αλλά και η είσπραξη με internet banking, η χρήση μηχανήματος POS έτσι ώστε οι δημότες να μπορούν να πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους με τη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.
Τώρα ο Δήμος κάνει ένα ακόμα βήμα εκσυγχρονισμού, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνει ο Νόμος, αποστέλλοντας τις ειδοποιήσεις της Οικονομικής Υπηρεσίας στις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει ο κάθε φορολογούμενος στο taxisnet κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης.
Είναι ο πρώτος Δήμος στην Ελλάδα που ζήτησε και πήρε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αξιοποιεί πλέον αυτή τη δυνατότητα. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται καλύτερη υπηρεσία στους δημότες , οι οποίοι θα έχουν εγκυρότερη και πιο συχνή ενημέρωση, ώστε να μπορούν να κάνουν καλύτερα τον προγραμματισμό των πληρωμών τους
Ο εκσυγχρονισμός απαιτεί πάντα μικρές ή μεγάλες αλλαγές. Όμως δυστυχώς αντιστεκόμαστε στην αλλαγή, ακόμα κι αν είναι αυτό που επιζητάμε, όταν η αλλαγή επηρεάζει το μικρόκοσμό μας.
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και η αντίδραση των εκπροσώπων των λογιστών της πόλης μας, στην ενέργεια του Δήμου μας να αποστείλει τα ειδοποιητήρια με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που του δίνει πλέον η νομοθεσία να χρησιμοποιεί στοιχεία που έχει στη διάθεση της η δημόσια διοίκηση, προκειμένου να επικοινωνεί με σύγχρονο τρόπο με τους πολίτες.
Ειδικότερα σύμφωνα με άρθρο 167 Ν.3463/2013 ηΦορολογική διοίκηση ή ο Δήμος μπορεί να ενημερώνει τους συναλλασσόμενους με πολλούς τρόπους, όμως μόνο οι παρακάτω είναι οι τρόποι, με τον οποίο μπορεί να γίνει νομίμως η κοινοποίηση των πράξεων:
α) Να κοινοποιηθεί ηλεκτρονικά ή στο λογαριασμό του εν λόγω προσώπου ή του νομίμου αντιπροσώπου του ή του φορολογικού εκπροσώπου του στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης
β) Να αποσταλεί με συστημένη επιστολή στην τελευταία δηλωθείσα ταχυδρομική διεύθυνση κατοικίας ή επαγγελματικής εγκατάστασης του εν λόγω προσώπου, ή
γ) Να επιδοθεί στο εν λόγω πρόσωπο, κατά τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, μόνο εφόσον δεν είναι δυνατή η επίδοση με άλλον τρόπο. (άρθρο 5 του Ν.4174/13 που τροποποιεί το άρθρο 4 του Ν. 356/74)
Ο Δήμος Καρδίτσας ζήταγε τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των οφειλετών του από τη ΓΓΠΣ εδώ και ένα χρόνο. Η διαδικασία άργησε πάρα πολύ, διότι αντιμετώπιζε συνεχώς διάφορα γραφειοκρατικά εμπόδια, τα οποία με μια σειρά εγγράφων και επαφών αντιμετωπίσθηκαν. Σε σχέδιο νόμου, που αναμένεται να ψηφισθεί σύντομα, όλα τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών συστημάτων θα είναι στη διάθεση των Δήμων το πολύ σε ένα μήνα από την ημέρα της αίτησής τους και σε επόμενο χρόνο θα επεκταθεί και σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με δηλώσεις του Υφυπουργού Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κ. Μπαλάφα «έχει ξεκινήσει η διαλειτουργικότητα των διάφορων βάσεων δεδομένων του Δημοσίου, κάτι σχεδόν επαναστατικό για την Ελληνική δημόσια διοίκηση, που απαλλάσσει τους πολίτες από το να μεταφέρουν έγγραφα από υπηρεσία σε υπηρεσία.»
Η βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων είναι σήμερα η πιο οργανωμένη βάση που διαθέτει η χώρα μας. Περιλαμβάνει τα στοιχεία όλων των πολιτών, τα οποία είναι και επικαιροποιημένα, καθώς αυτό πραγματοποιείται κάθε χρόνο με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Συνεπώς, είναι λογικό να αποτελέσει τη βάση εκείνη που σύντομα θα χρησιμοποιήσουν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες για την επικοινωνία τους με τους πολίτες.
Όσον αφορά τους λογιστες, λαμβάνουν τα ηλεκτρονικά μηνύματα, γιατί έχουν επιλέξει να χρησιμοποιούν το δικό τους λογαριασμό εκπροσωπώντας τους πελάτες τους. Είναι θέμα βούλησης των λογιστών και το πώς αυτοί εξυπηρετούν τους επαγγελματικούς τους στόχους, το αν θα εξακολουθούν να δηλώνουν τη δική τους ηλεκτρονική διεύθυνση για τους πελάτες τους.
Για να μην επιφορτίζονται επιπλέον εργασία μπορούν να αλλάξουν με πολύ εύκολο και σύντομο τρόπο τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και να δηλώσουν του φορολογούμενου ή των παιδιών του, αν δεν έχει ο ίδιος την απαιτούμενη εξοικείωση με την τεχνολογία. Η συντριπτική πλειοψηφία των οικογενειών διαθέτουν email που είναι και προαπαιτούμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ( facebook, twitter). Αν παρόλα αυτά επιλέγουν να δηλώσουν τη δική τους ηλεκτρονική διεύθυνση, πρέπει να γνωρίζουν ότι αναλαμβάνουν και την υποχρέωση να γίνονται αποδέκτες των ενημερωτικών επιστολών της Δημόσιας Διοίκησης.
Δεν είναι στην πρόθεσή μας να επιβαρύνουμε κανέναν.
Δε θέλουμε πρωτίστως οι Δημότες μας να επιβαρύνονται με δαπάνες που μπορούν να εξοικονομηθούν, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση σε ταχυδρομικά τέλη, εργατοώρες και υλικά.
Δε θέλουμε να ξοδεύεται άσκοπα όλο αυτό το χαρτί που διακινείται καθημερινά στις υπηρεσίες μας και ψάχνουμε να βρούμε τρόπο για να το αλλάξουμε αυτό. Προ λίγων ημερών εγκαταστήσαμε και το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο στην υπηρεσία μας, ώστε να μην διακινείται πλέον όλο αυτό το χαρτί με την εισερχόμενη αλληλογραφία.
Δε θέλουμε οι λογιστές να επιβαρύνονται με επιπλέον εργασία. Όταν όμως οι άνθρωποι επιζητούν την πρόοδο πάντα βρίσκονται οι κατάλληλες λύσεις.
Τα παραπάνω ας τα αξιολογήσουν οι φίλοι λογιστές γνωρίζοντας ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα αποστέλλουμε πολλαπλάσια ενημερωτικά email στους συναλλασσόμενους του Δήμου.