Ξεκινά ένα μεγάλο έργο που θα αλλάξει το Κέντρο της πόλης της Καρδίτσας
Ένα μεγάλο έργο συνολικού προϋπολογισμού 760.000 ευρώ που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014 -2020 και το οποίο θα αλλάξει το κέντρο της πόλης της Καρδίτσας μπήκε στην τελική ευθεία υλοποίησης. Πρόκειται για το έργο ανάπλασης της οδού Χαρίτου και ενοποίησης της με τους πεζοδρόμους Σκουφά και Καζαμπάκα καθώς και με την οδό Ιεζεκιήλ. Ο Δήμαρχος Καρδίτσας κ. Βασίλης Τσιάκος και ο ανάδοχος του έργου παρουσία και του αρμόδιου αντιδημάρχου κ. Π. Σβερώνη υπέγραψαν τη σχετική σύμβαση για την κατασκευή. Αμέσως μετά ο δήμαρχος Καρδίτσας κ. Τσιάκος δήλωσε: «υπογράφουμε σήμερα την σύμβαση για την κατασκευή ενός μεγάλου έργου που αφορά στο κέντρο της πόλης της Καρδίτσας. Η ανάπλαση της οδού Χαρίτου και η μετατροπή της σε οδό ήπιας κυκλοφορίας, θα αλλάξει το κέντρο και θα δημιουργήσει ένα νέο σημείο ενδιαφέροντος. Συγχρόνως με την ολοκλήρωση της ανάπλασης θα αποδώσουμε στους περιοίκους αλλά και συνολικά στους Καρδιτσιώτες ένα χώρο όμορφο και λειτουργικό που θα δίνει περισσότερο χώρο σε ήπιες δραστηριότητες. Θέλω να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη κ. Αγοραστό για τον ενδιαφέρον που έδειξε για να προχωρήσει το έργο καθώς και όλους τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες για την προσπάθεια που έκαναν ώστε να φτάσουμε σήμερα στην υπογραφή της σύμβασης. Κλείνω λέγοντας ότι η Καρδίτσα αλλάζει μέσα από συγκεκριμένα έργα. Με αναπλάσεις, ασφαλτοστρώσεις, κατασκευή πεζοδρομίων, κατασκευή ποδηλατοδρόμων, αναβάθμιση της παροχής υπηρεσιών στην καθαριότητα και στο πράσινο, με έργα όπως το Δημοτικό Στάδιο και το Παλέρμο, με έργα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και αναβάθμισης της ποιότητα ζωής των κατοίκων της Καρδίτσας. Η Καρδίτσα ομορφαίνει, η Καρδίτσα γίνεται η πόλη που αξίζει να ζεις» κατέληξε στη δήλωση του.
Στοιχεία για το έργο
Σκοπός της αρχιτεκτονικής μελέτης διαμόρφωσης της οδού Χαρίτου είναι η ενοποίησή της με τους πεζοδρόμους της Σκουφά και της Καζαμπάκα καθώς και με την οδό Ιεζεκιήλ.
Βασική αρχή της πρότασης είναι η διατήρηση της διέλευσης των οχημάτων σε ήπια μορφή, δημιουργώντας παράλληλα μια ενιαία κίνηση πεζών, ώστε να υπάρχει η αίσθηση της πεζοδρόμησης.
Επιπρόσθετα, στόχος της πρότασης είναι η οριοθέτηση των λειτουργιών και κινήσεων των πεζών αλλά και των οχημάτων, έτσι ώστε να είναι διακριτή η επιτρεπόμενη κίνησή τους.
Κυρίαρχο στοιχείο της πρότασης είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον περισσότερο οργανωμένο και φιλικό προς τον πολίτη, να του δοθεί η αίσθηση δημιουργίας ενός κοινόχρηστου χώρου όπου πέρα από τη διέλευση να μπορεί να κάνει και χρήση του αστικού χώρου προς όφελός του και όχι προς εκμετάλλευση.
Το στοιχείο της φύτευσης διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο, καθώς πέραν του αισθητικού ρόλου, δημιουργεί μια όαση δροσιάς και ευεξίας, αλλάζει την όψη του δρόμου και προσδίδει μια αίσθηση συνέχειας που οδηγεί στην ενοποίηση της οδού με τον πεζόδρομο Βαλταδώρου και κατ’ επέκταση με την πλατεία Ελευθερίας.
Περιγραφή
Η “σχεδιαστική γραμμή” της πρότασης προήρθε από μια σειρά πραγμάτων, όπως υφιστάμενες πορείες, αναγκαίες διελεύσεις οχημάτων πρώτης ανάγκης καθώς και υπάρχουσες συνδέσεις. Ο σχεδιασμός έχει ως στόχους την αύξηση της οδικής ασφάλειας, την οργάνωση της στάθμευσης και της κίνησης αυτοκινήτων, την χωρίς προβλήματα προσπελασιμότητα για όλους τους πεζούς, τη βελτίωση της αισθητικής του περιβάλλοντος χώρου και την ανάδειξη του χώρου.
Η ενοποίηση της οδού Χαρίτου με τις οδούς Σκουφά, Καζαμπάκα και Ιεζεκιήλ, επιτυγχάνεται σαφώς με την ενοποίηση της στάθμης σε ενιαίο επίπεδο, για το λόγο αυτό προτείνεται να “σηκωθεί” η στάθμη του δρόμου και να έρθει στο επίπεδο του πεζοδρομίου με μια πολύ ήπια και ομαλή ράμπα στα τρία σημεία που φαίνονται στο σχέδιο.
Κατόπιν της ενοποίησης των υψομέτρων, γίνεται προσπάθεια οριοθέτησης κινήσεων και λειτουργιών. Αυτό επιτυγχάνεται με διαφορετικά μέσα σε κάθε σημείο, όπως παράδειγμα η χρησιμοποίηση με ορθό τρόπο μέσων αστικού εξοπλισμού (παγκάκια, φύτευση, κολονάκια, παρτέρια κλπ.) αλλά και νοητή οριοθέτηση των λειτουργιών μέσω αλλαγής υλικών.
Στην υπό μελέτη οδό εφαρμόζεται διατομή καθαρού πλάτους 3,50 μ. που αποτελεί και ιδανικό πλάτος δρόμου ώστε τα οχήματα να κινούνται ικανοποιητικά και ταυτόχρονα να επιτυγχάνεται η αποφυγή του παράνομου παρκαρίσματος κατά μήκος της . Στο σύνολο της οδού, οριοθετείται η κίνηση των οχημάτων και των πεζών. Χώροι κίνησης πεζών- πεζοδρόμια δημιουργούνται και από τις δύο πλευρές της οδού. Δημιουργείται δίοδος κατά μήκος του πεζοδρομίου χωρίς εμπόδια πλάτους το ελάχιστο 1,5 μ. ώστε να είναι δυνατή η διέλευση αναπηρικών αμαξιδίων. Δημιουργείται ζώνη διέλευσης τυφλών με τοποθέτηση οδηγού τυφλών. Όπου είναι δυνατό στα πεζοδρόμια προβλέπονται δενδροστοιχίες σε δενδροδόχους.
Η λύση ολοκληρώνεται με τη μελέτη φωτισμού και φύτευσης όπως προβλέπεται στα αντίστοιχα σχέδια. Διαπλατύνονται και φυτεύονται τα πεζοδρόμια. Οι διαπλατύνσεις αυτές έχουν στόχο την απομάκρυνση της στάθμευσης οχημάτων, τη διευκόλυνση των πεζών, την ανάδειξη των κτιρίων, την ανάπτυξη των καταστημάτων και τη διέλευση οχημάτων με προσοχή και μειωμένη ταχύτητα.
Δημιουργούνται ευχάριστες συνθήκες περιπάτου και σκιάς, φυτεύονται με φυλλοβόλα ως επί το πλείστον δέντρα τα οποία εξασφαλίζουν σκιά το καλοκαίρι και φως το χειμώνα. Αειθαλή μικρά και μεγάλα δέντρα διατηρούν παρόν το στοιχείο του πρασίνου καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η μεγάλη ποικιλία στα δέντρα συνολικά δημιουργεί οπτικό και αισθητικό πλούτο.
Τεχνική Περιγραφή
1. Υλικά κατασκευής
Στο κυρίως πεζοδρόμιο το υλικό επίστρωσης είναι πλάκες πεζοδρομίου.
Πρόκειται για τις κλασικές τετραγωνικές (40×40εκ) πλάκες πεζοδρομίου από σκυρόδεμα σε γκρι χρώμα ή για τσιμεντόπλακες νέου τύπου με ανάγλυφη επιφάνεια με αυλακώσεις σε διάφορα σχέδια.
Η όδευση ατόμων με προβλήματα όρασης, ορίζεται με τετράγωνες πλάκες πεζοδρομίου, χρώματος κίτρινου, εγχάρακτες, ριγέ με πλατιές και αραιές ρίγες, που τοποθετούνται με τις ρίγες παράλληλα με τον άξονα κίνησης για να κατευθύνουν τα άτομα με προβλήματα όρασης στην πορεία τους («ΟΔΗΓΟΣ»). Στα σημεία αλλαγής κατεύθυνσης τοποθετούνται πλάκες φολιδωτές με πυκνότερες και λιγότερο έντονες φολίδες («ΑΛΛΑΓΗ»). Στην περίπτωση ενδεχόμενου εμπόδιου ή κινδύνου, καθώς και στην αρχή και το τέλος των ραμπών Α.Μ.Ε.Α., τοποθετούνται πλάκες φολιδωτές με έντονες φολίδες και χρώμα πάντοτε κίτρινο, για να ειδοποιήσουν τα άτομα με προβλήματα στη όραση («ΚΙΝΔΥΝΟΣ»).
Στις νοητές διαπλατύνσεις του πεζοδρομίου χρησιμοποιούνται βοτσαλόπλακες με τους αντίστοιχους αρμούς σε διαγώνια διάταξη όπως φαίνεται στο σχέδιο.
Στη μελέτη προβλέπεται η τοποθέτηση οριζόντιων και λοξών λωρίδων από χτυπητό μάρμαρο πλάτους 35 εκ κατά μήκος των πεζοδρομίων όπως φαίνεται στο σχέδιο.
2. Αστικός εξοπλισμός
Τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού: Μετά το πέρας των οικοδομικών εργασιών, γίνεται η τοποθέτηση του αστικού εξοπλισμού καθώς και των πινακίδων οδικής σήμανσης.
Τοποθετούνται:
• Ξύλινα καθιστικά με τσιμεντένιες βάσεις ειδικής κατασκευής .
• Δοχεία απορριμμάτων γαλβανιζέ
• Ποδηλατοστάσεις μεταλλικής κατασκευής στα σημεία που υποδεικνύονται στη μελέτη.
3. Φωτισμός
Η σύνταξη της μελέτης φωτισμού έγινε ταυτόχρονα με την αρχιτεκτονική διαμόρφωση του χώρου και με γνώμονα τις αισθητικές απαιτήσεις του χώρου, την ασφάλεια και αξιοπιστία ,τη μεγάλη διάρκεια ζωής καθώς και την επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας με τον κατάλληλο σχεδιασμό.
4. Φυτά
Για τη βελτίωση της αισθητικής αλλά κυρίως για τη δημιουργία ευχάριστου μικροκλίματος για τους κατοίκους και χρήστες των πεζοδρομίων και δρόμων της περιοχής παρέμβασης προβλέπεται η φύτευση σημαντικού αριθμού δένδρων και φυτών στις αντίστοιχες θέσεις και παρτέρια.
Για την κάλυψη των υδατικών αναγκών των φυτών θα εγκατασταθεί αυτόματο σύστημα άρδευσης.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 760.000,00 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.