Πρωτοποριακό “Δίκτυο πρόληψης στη σχολική κοινότητα” συγκροτείται στο Δήμο Καρδίτσας
Με πρωτοβουλία του Δήμου και υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
Συμμετέχουν οι Δ/νσεις ΠΕ και ΔΕ, οι Σχολικοί Σύμβουλοι και οι Πρόεδροι των Σχολικών Επιτροπών και συντονίζουν το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Καρδίτσας «Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης και το Παρατηρητήριο Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού της Περιφερειακής Δ/νσης Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
Την ενεργοποίηση του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα ανακοίνωσαν την Παρασκευή 10/1 με κοινή συνέντευξη τύπου ο Δήμαρχος Καρδίτσας κ. Κων. Παπαλός, η Περιφερειακή Δ/ντρια Εκπαίδευσης κ. Βασ. Ζιάκα, η Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Συντονίστρια Δράσεων του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού της Περιφερειακής Δ/νσης Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας κ. Λίνα Κόζυβα και η επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Καρδίτσας «Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης κ.Στ. Αλογάριαστου.
Το πρωτοποριακό Δίκτυο που αναμένεται να αποτελέσει μοντέλο και για άλλους δήμους, συγκροτείται με πρωτοβουλία του Δήμου Καρδίτσας, υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Δ/νσης Θεσσαλίας, με τη συμμετοχή των Δ/νσεων Εκπαίδευσης ΠΕ και ΔΕ Καρδίτσας, των Σχολικών Συμβούλων και των Προέδρων των Σχολικών Επιτροπών και συντονιστές την Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Καρδίτσας “Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης” και το Παρατηρητήριο Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης και στοχεύει στην υποστήριξη της σχολικής κοινότητας για την αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν και τα οποία δημιουργούν δυσλειτουργία στο χώρο του σχολείου, ή της οικογένειας.
Ο Δήμαρχος
Ο κ. Παπαλός αναφερόμενος στην δημιουργία του Δικτύου τόνισε οτι αυτό αποτελεί “μια συλλογική προσπάθεια της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της Εκπαίδευσης, σ' αυτή τη δύσκολη περίοδο που βιώνουμε, να υποστηρίξουμε την σχολική κοινότητα, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και πρωτίστως τους μαθητές να διαχειριστούν την ένταση που δημιουργεί η όξυνση των κοινωνικών προβλημάτων.
Ως Δήμος Καρδίτσας, λαμβάνοντας τα μηνύματα της τοπικής κοινωνίας και έχοντας πάντα στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς της εκπαίδευσης, καθώς και με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης», το οποίο υλοποιεί με επιτυχία εδώ και χρόνια αντίστοιχες υποστηρικτικές δράσεις, κρίναμε οτι έπρεπε να αναλάβουμε μια τέτοια πρωτοβουλία.
Οι επαφές και οι ενέργειες ξεκίνησαν από πέρυσι την άνοιξη, και την πρωτοβουλία αγκάλιασε η Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, θέτοντάς την υπό την αιγίδα της, γι' αυτό και θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την Περιφερειακή Δ/ντρια κ. Ζιάκα που επέδειξε έντονο προσωπικό ενδιαφέρον.” τόνισε ο κ. Παπαλός ο οποίος εξήρε και το ρόλο των εκπαιδευτικών σ' αυτή τη διαδικασία.
“Θέλω να υπογραμμίσω για μία ακόμα φορά οτι σκοπός του Δικτύου είναι να λειτουργήσει υποστηρικτικά προς τη σχολική κοινότητα και ιδιαίτερα προς τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους την τάξη τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε παιδιού και του οικογενειακού του περιβάλλοντος, γι' αυτό και ο ρόλος τους σ' αυτή την προσπάθεια είναι κυρίαρχος.” υπογράμμισε ο Δήμαρχος.
Η κ. Ζιάκα
Η Περιφερειακή Δ/ντρια Εκπαίδευσης κ. Β. Ζιάκα αναφέρθηκε στην έξαρση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και της βίας διεθνώς και στη χώρα μας που ώθησε το Υπουργείο Παιδείας να ιδρύσει το Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, ένα “πρωτοποριακό, διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλείο”, όπως είπε, που δίνει τη δυνατότητα στα μέλη της σχολικής κοινότητας να χειριστούν τέτοιου είδους φαινόμενα.
Μεταξύ άλλων το Παρατηρητήριο αναπτύσσει Δίκτυα Υποστήριξης και Συνεργασίας με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς και οργανώσεις, στο πλαίσιο του οποίου εντάσσεται όπως τόνισε η κ. Ζιάκα, και η συνεργασία με το Δήμο Καρδίτσς για την δημιουργία του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα, το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση παιδιών και εφήφων μέσω της υποστήριξης ενδιάμεσων στόχων που είναι οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων, οι γονείς και οι μαθητές.
“ Οι ουσιαστικοί δεσμοί μεταξύ σχολείου και ευρύτερου κόσμου έχουν αναγνωρισθεί ως ζωτικής σημασίας για να προετοιμαστούν οι μαθητές να αναλάβουν τη θέση τους στην κοινωνία. Μέσω του σχολείου η κοινωνία βοηθά τους νέους ανθρώπους να προετοιμαστούν για να ζήσουν στο πλαίσιο μιας κοινότητας και να γίνουν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες, δίνει μια ιδέα στους νέους για το τί σημαίνει υπεύθυνος πολίτης σε μια δημοκρατική κοινωνία. Εύχομαι να μπορέσουμε να δώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια στους μαθητές και να γίνουν καλύτεροι πολίτες από εμάς.” επισήμανε μεταξύ άλλων η κ. Ζιάκα.
Η κ. Κόσσυβα
Τον πρωτοποριακό χαρακτήρα του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα που δημιουργείται στο Δήμο Καρδίτσας, εξήρε η Σχολική Σύμβουλος και Συντονίστρια Δράσεων του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και κ. Λίνα Κόζυβα, η οποία ανέλυσε τους άξονες δράσης του δικτύου, οι οποίοι είναι δύο:
– 1ος άξονας: Ενημέρωση για τη λειτουργία του Δικτύου Πρόληψης / Ευαισθητοποίηση πληθυσμού.
-2ος άξονας: Εφαρμογή σχεδίων δράσης για την υποστήριξη παιδιών και εφήβων μέσω και της ενίσχυσης των ενδιάμεσων ομάδων στόχων (εκπαιδευτικοί, γονείς ).
“Πιστεύουμε οτι με την στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων η πρωτοποριακή αυτή προσπάθεια θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα.” τόνισε η κ. Κόζυβα, εκτιμώντας, έπειτα και από επαφές που είχε με το Υπουργείο Παιδείας οτι το Δίκτυο θα αποτελέσει μοντέλο και για τους υπόλοιπους δήμους της χώρας.
Η κ. Αλογάριαστου
Η επιστημονκή υπεύθυνη της “Πρότασης Κοινωνικής Παρέμβασης” κ. Αλογάριαστου ευχαρίστησε αρχικά τον κ. Παπαλό για την ευαισθησία και την πρωτοβουλία που ανέλαβε, την κ. Ζιάκα που την αγκάλιασε , τον Πρόεδρο της Π.Κ.Π. κ. Ευαγ. Λέμα που τη στήριξε από την αρχή και την κ. Κόσσυβα για την συνεργασία.
“Για το Κέντρο Πρόληψης και για μένα προσωπικά είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι λόγω των καινούργιων συνθηκών που δημιούργησε η νέα πραγματικότητα στη χώρα μας, φορείς οι οποίοι εμπλέκονται με το χώρο του σχολείου είτε άμεσα είτε έμμεσα μπήκαμε στη διαδικασία να συνεργαστούμε, να μοιραστούμε τις σκέψεις μας, τους προβληματισμούς μας, τις αγωνίες μας, τις ιδέες μας προς όφελος κυρίως των μαθητών.
Αποτελεί λοιπόν μεγάλη πρόκληση, να αποδείξουμε σε όλους αυτούς στους οποίους απευθυνόμαστε ( μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς ) ότι εμείς καταφέρνουμε και κάνουμε πράξη αυτό που ζητάμε σε όλους τους τόνους να κάνουν οι ίδιοι: να συνεργαστούν! Λέμε στους γονείς συνεργαστείτε για το καλό των παιδιών σας, λέμε στους εκπαιδευτικούς συνεργαστείτε με τα παιδιά, συνεργαστείτε μεταξύ σας, συνεργαστείτε με τους δ/ντές σας, λέμε στα παιδιά συνεργαστείτε….
Και λέμε συνεργαστείτε λες και η συνεργασία είναι το πιο εύκολο πράγμα.
Ευκαιρία λοιπόν μέσω του Δικτύου να δώσουμε το παράδειγμα της καλής συνεργασίας. Κι αυτό γιατί: Η συνεργασία απαιτεί εμπιστοσύνη, η συνεργασία απαιτεί σχέση και όταν αποκτιέται η εμπιστοσύνη και η σχέση τότε νομίζω ότι και το έργο που θα παραχθεί θα έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.” τόνισε μεταξύ άλλων η κ. Αλογάριαστου.
Σχέδιο Λειτουργίας και Δράσεων
Δίκτυο Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα
Με πρωτοβουλία του Δήμου Καρδίτσας
Υπό την Αιγίδα της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
Συντονιστές Δικτύου:
- Παρατηρητήριο Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
- Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Καρδίτσας «Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης».
Συμμετέχοντες φορείς:
- Σχολικοί σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Καρδίτσας
- Πρόεδροι Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Συνεργαζόμενοι φορείς:
– Όλοι οι Φορείς που κρίνεται ότι μπορούν να ενισχύσουν τους σκοπούς και στόχους του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα.
Το Κέντρο Πρόληψης είναι:
- Αρμόδιος Φορέας για την υλοποίηση προγραμμάτων Πρωτογενούς Πρόληψης στο Ν. Καρδίτσας
- Πιστοποιημένος φορέας παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας κοινωνικής φροντίδας σύμφωνα με την Γ.Π: Π: ( 2 ) γ οικ. 161271.
- Το επιστημονικό προσωπικό του, είναι πιστοποιημένοι επιστημονικοί συνεργάτες του Προγράμματος «Αριάδνη» – αρμόδιος φορέας σε θέματα ασφαλούς χρήσης και κατάχρησης του Διαδικτύου – που υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών
Στόχος του Δικτύου Πρόληψης
Ενίσχυση του μαθητών και του περιβάλλοντός τους ( οικογένεια, σχολική κοινότητα ) προκειμένου ν’ ανταπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνει η νέα κοινωνική πραγματικότητα. (πρόληψη σχολικής βίας και εκφοβισμού, πρόληψη των εξαρτήσεων νόμιμων και παράνομων, πρόληψη της εξάρτησης από το διαδίκτυο,)
ΑΞΟΝΕΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
1ος άξονας : Ενημέρωση για τη λειτουργία του Δικτύου Πρόληψης / Ευαισθητοποίηση πληθυσμού.
2ος άξονας: Εφαρμογή σχεδίου δράσης για την υποστήριξη παιδιών και εφήβων μέσω και της ενίσχυσης των ενδιάμεσων ομάδων στόχων ( εκπαιδευτικοί , γονείς ).
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:
1ος Άξονας : Ενημέρωση / Ευαισθητοποίηση για τη λειτουργία του Δικτύου Πρόληψης
Α ] Οριστικοποίηση του πλάνου λειτουργίας και δράσεων του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα.
Β]. Ένταξη εκ μέρους των Δ/ντών Εκπαίδευσης του Ν. Καρδίτσας, των δομών της αρμοδιότητάς τους, στη λειτουργία του Δικτύου ( ΣΣΝ, ΚΕΔΔΥ, Γραφεία Σχολικών δραστηριοτήτων, ΚΕΣΥΠ κ.α ).
Γ] Ενημέρωση των Δ/ντών των Σχολικών μονάδων για τη λειτουργία του Δικτύου Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα.
Δ] Ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, γονείς) για το νέο σχέδιο στήριξης του παιδαγωγικού τους ρόλου μέσω του Δικτύου.
Ε] Ευαισθητοποίηση του πληθυσμού, μέσω εκδηλώσεων, συνεντεύξεων τύπου ή ημερίδων, με θέματα που άπτονται των στόχων του Δικτύου.
ΣΤ] Διάχυση από τους συντονιστές στους εμπλεκόμενους φορείς του Δικτύου, των πληροφοριών για τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται στη Σχολική Κοινότητα.
Ζ] Ένταξη εξειδικευμένων στελεχών του Δήμου (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.α) στο Δίκτυο Πρόληψης για την προσφορά υπηρεσιών προς τη σχολική κοινότητα, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο, και πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους
.2ος Άξονας: Εφαρμογή σχεδίου δράσης για την ενίσχυση παιδιών και εφήβων μέσω της υποστήριξης και των ενδιάμεσων ομάδων στόχων. [ α) Δ/ντές σχολικών μονάδων, β) εκπαιδευτικούς , γ) γονείς , δ) μαθητές Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης]
Α] Δ/ΝΤΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
1] Συνάντηση ενημέρωσης με το σύνολο των Δ/ντών των Σχολικών Μονάδων του Δήμου
2] Διερεύνηση των αναγκών τους για τον καθορισμό των εξειδικευμένων δράσεων ανά σχολική μονάδα
3] Επιμορφωτικές συναντήσεις σε εξειδικευμένα θέματα (π.χ επικοινωνία στη σχολική κοινότητα)
Β] ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης, τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Προέδρους Σχολικών Επιτροπών:
1] Σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων ( διάρκειας 8 – 10 συναντήσεων), με θέματα που αφορούν την «Διεργασία και Δυναμική ομάδας».
Ενδεικτική θεματολογία
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην πρόληψη
- Δυναμική ομάδας
- Επικοινωνία στο χώρο του σχολείου( Δ/ντή, συναδέλφους, μαθητές, γονείς )
- Όρια
- Διαχείριση συγκρούσεων
- Επεξεργασία ενδεικτικών περιστατικών που φέρνουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και έχουν να κάνουν με θέματα που τους δυσκολεύουν στη διαχείριση ( π.χ λεκτική – σωματική βία, οριοθέτηση κ.α )
2] Σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς με θέμα: «Ενημέρωση / ευαισθητοποίηση για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου και για τους κινδύνους που υπάρχουν» ( π.χ. cyber bullying, grooming κ.α ).
3) Αξιοποίηση των Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης που προβλέπονται να υλοποιηθούν από την αντίστοιχη υπηρεσία του Δήμου
4] Σεμινάρια μικρής διάρκειας (δύο έως τέσσερις περίπου συναντήσεις ) πάνω σε εξειδικευμένα θέματα ( π.χ σχολικός εκφοβισμός, μαθησιακές δυσκολίες κ.ά.).
Όλα τα παραπάνω σεμινάρια θα πραγματοποιούνται εκτός ωρολογίου προγράμματος
Γ ] ΓΟΝΕΙΣ
1] Σεμινάρια για γονείς με θέμα «Τεχνικές Επικοινωνίας»
Σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης, τους Δ/ντές των Σχολικών Μονάδων, τους Προέδρους Σχολικών Επιτροπών, τα συγκεκριμένα σεμινάρια θα μπορούσαν να γίνουν και εντός σχολικού πλαισίου προκειμένου γονείς μαθητών οι οποίοι ανήκουν στην ίδια σχολική μονάδα, να γνωριστούν καλύτερα, να εκφράσουν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους και να υποστηριχθούν στον γονεϊκό τους ρόλο.
Ενδεικτική θεματολογία
Ο ρόλος του γονιού
Τεχνικές επικοινωνίας ( επικοινωνία με παιδιά, συζύγους, εκπαιδευτικούς … )
Έκφραση συναισθημάτων
Θέσπιση ορίων
Διαχείριση συγκρούσεων
Αυτοεκτίμηση παιδιού
2] Σεμινάρια για γονείς με θέμα: «Ενημέρωση / ευαισθητοποίηση για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου. Πρακτικές συμβουλές για γονείς» ( π.χ. εξάρτηση από παιχνίδια, face book, cyber bullying, grooming, τζόγος κ.α )
3] Σεμινάρια μικρής διάρκειας ( δύο έως τέσσερις συναντήσεις ) πάνω σε θεματολογία που κρίνεται από τα μέλη του Δικτύου ότι έχουν ανάγκη οι γονείς ( π.χ επικοινωνία με εκπαιδευτικούς, επιθετικότητα κ.ά).
4) Αξιοποίηση των Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης που προβλέπονται να υλοποιηθούν από την αντίστοιχη υπηρεσία του Δήμου
Δ ] ΜΑΘΗΤΕΣ
1] Βραχείες παρεμβάσεις στους μαθητές Δημοτικών σχολείων: σε συνεργασία με την Δ/νση Π/βάθμιας Εκπαίδευσης, τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Δ/ντές των σχολικών μονάδων ( με ενημέρωση των γονέων εφόσον κρίνεται απαραίτητο ) υλοποίηση μιας έως δυο συναντήσεις με μαθητές για θέματα που αφορούν π.χ: τον σχολικό εκφοβισμό, την σωστή χρήση του διαδικτύου, κ.α
2] Βραχείες παρεμβάσεις στον εφηβικό – μαθητικό πληθυσμό: σε συνεργασία με τη Δ/νση Δ/βάθμιας εκπαίδευσης, τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Δ/ντές των σχολικών μονάδων ( με ενημέρωση των γονέων εφόσον κρίνεται απαραίτητο ) υλοποίηση μιας έως τέσσερις συναντήσεις με έφηβους – μαθητές για θέματα που αφορούν π.χ : την εικόνα εαυτού, την διαμόρφωση της ταυτότητας, την διαχείριση του άγχους, την προσκόλληση στο διαδίκτυο, τις συγκρούσεις κ.α
3] Υλοποίηση υλικών Αγωγής Υγείας από τους εκπαιδευτικούς.
Σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την υποστήριξη των Σχολικών Συμβούλων, προώθηση της εφαρμογής υλικών που επεξεργάζονται συγκεκριμένα θέματα ( π.χ. σχολικό εκφοβισμό, διαπροσωπικές σχέσεις κ.α ) και τα οποία λειτουργούν υποστηρικτικά απέναντι στον εκπαιδευτικό.
Σημειώνεται ότι εφόσον οι εκπαιδευτικοί εξοικειωθούν με τεχνικές που στοχεύουν στην καλύτερη λειτουργία της τάξης, μπορούν να λειτουργήσουν προληπτικά σε όλη τη διάρκεια του ωραρίου τους.
Τέλος οι παρεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται με ιδιαίτερη προσοχή στον μαθητικό πληθυσμό και να έχουν κυρίως επικουρικό χαρακτήρα απέναντι στους εκπαιδευτικούς. Όπως οι γονείς είναι «ειδικοί» για τα παιδιά τους κι αυτό που χρειάζονται κυρίως είναι να ενισχυθούν στο ρόλο τους, το ίδιο «ειδικοί» είναι και οι εκπαιδευτικοί για τους μαθητές τους. Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει πολύ καλύτερα την τάξη του κι επομένως αυτό που χρειάζεται κυρίως, είναι να θυμηθεί ότι πέρα από το να μεταφέρει γνώσεις στα παιδιά, έχει κι ένα σημαντικότατο παιδαγωγικό ρόλο να διατελέσει επ’ ωφελεία τους.
Αξίζει μακροπρόθεσμα να διερευνηθεί ο βαθμός αλλαγής της λειτουργικότητας μιας Σχολικής Μονάδας, εφόσον Δ/ντές, εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν ευαισθητοποιηθεί και έχουν αναπτύξει κοινή γλώσσα σε θέματα που αφορούν τα παιδιά. Εξέταση των νέων δεδομένων επικοινωνίας ή συνεργασίας που θα αναπτυχθούν μεταξύ των υποστηριζόμενων συστημάτων από το Δίκτυο Πρόληψης.
Εκ μέρους του Παρατηρητηρίου
Κόζυβα Πασχαλίνα
Συντονίστρια Δράσεων του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
της Περιφερειακής Δ/νσης Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας
Εκ μέρους του Κέντρου Πρόληψης
Αλογάριαστου Σταυρούλα
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Καρδίτσας «Πρόταση Κοινωνικής Παρέμβασης»