Ελεγχόμενη στάθμευση – Τα οφέλη από την εφαρμογή του μέτρου

Είναι απολύτως βέβαιο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών και των επισκεπτών της πόλης μας δεν είναι ευχαριστημένοι από την εικόνα της αναρχίας που επικρατεί.

Υπάρχει λοιπόν ανάγκη να ξαναδούμε τους κανόνες από την αρχή και κυρίως να τους τηρούμε. Να αποδεχτούμε τις δυσκολίες, το "ξεβόλεμα" που δημιουργείται αρχικά από την  τήρηση των κανόνων και τον αμοιβαίο σεβασμό, για να απολαύσουμε τα οφέλη στη συνέχεια.

Ένα από τα στοιχεία που δημιουργεί την εικόνα της αναρχίας στην πόλη, είναι η υπερφόρτωση του κέντρου με αυτοκίνητα και η στάθμευσή τους σε κάθε σημείο. Σε κανονικές θέσεις, στις γωνίες των τετραγώνων, στους ποδηλατόδρομους, στους πεζόδρομους, στις πλατείες, στις θέσεις των ΑΜΕΑ, σε διπλές σειρές κ.λπ.

Η εικόνα της πόλης και ιδιαίτερα του κέντρου θα βελτιωθεί, αν δυσκολέψουμε την είσοδο των αυτοκινήτων στην πόλη. Αν πετύχουμε να κάνουμε τον δημότη να σκέφτεται πριν γυρίσει την μίζα του αυτοκινήτου, ως αντανακλαστική κίνηση. 

Η ελεγχόμενη στάθμευση εκεί ακριβώς στοχεύει. Να πεισθούμε να χρησιμοποιούμε ως κύριο μέσον το ποδήλατο και για τις κοντινές αποστάσεις το βάδισμα. Να βοηθήσουμε να "αναπνεύσει" το κέντρο από τα αυτοκίνητα, να αναδειχθεί η πόλη, τα κτίρια, οι κοινόχρηστοι χώροι. Δεν μπορεί από τη μια να επαιρόμαστε ότι είμαστε η πόλη του ποδηλάτου και από την άλλη να μην αποχωριζόμαστε το αυτοκίνητο.

Τα οφέλη  από την  εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης είναι πολλά με κυριότερα:

  • Αποθαρρύνεται η χρήση του αυτοκινήτου και ενθαρρύνεται η χρήση του ποδηλάτου.
  • Δίνεται η δυνατότητα στον μόνιμο κάτοικο του κέντρου να παρκάρει ευκολότερα.
  • Δίνεται η δυνατότητα στον διερχόμενο επισκέπτη να παρκάρει στο κέντρο της πόλης, να κάνει αγορές ή απλά να πιει τον καφέ του.
  • Αποφεύγεται το μποτιλιάρισμα  στην πόλη  από τους οδηγούς που περιφέρονται τα τετράγωνα προσπαθώντας να  βρουν θέση να παρκάρουν.
  • Αποφεύγεται το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στις γωνίες των τετραγώνων διευκολύνοντας την προσπέλαση των ΑΜΕΑ και των γονιών με καροτσάκια.
  • Αυξάνονται οι θέσεις parking στο κέντρο της πόλης από την συχνότερη εναλλαγή των θέσεων.
  • Διευκολύνεται το περπάτημα των πεζών.
  • Διευκολύνεται η χρήση των ποδηλατοδρόμων.
  • Διευκολύνεται η στάθμευση όσων επιθυμούν να ψωνίσουν στο κέντρο της πόλης και ευνοείται η τοπική αγορά έναντι των "αλυσίδων" που προσφέρουν parking.
  • Διευκολύνεται η στάθμευση των ηλικιωμένων και των γονιών με παιδιά, που επισκέπτονται γιατρούς.
  • Βελτιώνεται η εικόνα της πόλης, αφού ο μειωμένος αριθμός των εισερχομένων στο κέντρο αυτοκινήτων, δημιουργεί μικρότερη πίεση για παραβατικότητα.
  • Διευκολύνεται η τροφοδοσία των καταστημάτων  και η αποστολή εμπορευμάτων από αυτά.

Μαζί με τα παραπάνω συνυπάρχουν και πολλά ερωτηματικά και ερωτήματα όπως:

– Δεν θα έπρεπε πρώτα να γίνει ένα υπόγειο parking για να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης ή εναλλακτικές λύσεις;

Η απάντηση είναι ότι πλέον κατασκευή parking είναι δυνατή μόνο από ιδιώτες, αφού αυτά δεν εντάσσονται σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, άρα οι Δήμοι αποκλείονται. Επίσης κανένας ιδιώτης δεν θα επενδύσει ούτε ένα ευρώ, αν δεν εμπεδωθεί η αντίληψη της νομιμότητας και αυτή σε ικανό βάθος χρόνου, ώστε να αναγκάζονται οι δημότες να επιλέγουν το parking με τον φόβο των προστίμων.

– Μήπως είναι απλά ένα εισπρακτικό μέτρο και όλα αυτά είναι ένα καλό περιτύλιγμα;

Η απάντηση είναι οτι θα υπάρξουν εισπράξεις, οι οποίες είναι όμως μικρές σε σχέση με το όφελος που προσφέρει η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και η "αναπνοή" του κέντρου. Η ανάλυση των στοιχείων από τα χρόνια εφαρμογής του μέτρου, δείχνει ότι δεν καλύπτεται το κόστος των υπαλλήλων που ασχολούνται με το αντικείμενο.

– Η ελεγχόμενη στάθμευση θα φέρει λεφτά στο Δήμο από τις κλήσεις.

Η απάντηση είναι οτι, αν θέλει ο Δήμος να βγάλει λεφτά από την παραβατικότητα,  αφήνει όλους τους οδηγούς να μπουν μέσα στην πόλη και μετά γράφει τις σταθμεύσεις στις γωνίες των τετραγώνων, στους πεζόδρομους, στις πλατείες, όπου αναγκαστικά θα παρκάρουν και που τα πρόστιμα είναι τετραπλάσια (80 € αντί 20 €).

– Ναι αλλά τώρα έχουμε κρίση, άρα δεν πρέπει να υπάρχουν μέτρα.

Η απάντηση είναι ότι ως κοινωνία δεν πρέπει να επιτρέψουμε η οικονομική κρίση να γίνει κρίση αξιών. Η κρίση είναι μια καλή δικαιολογητική βάση για άμβλυνση των συνειδήσεων, την μετάπτωση στην ασυδοσία και στη συνέχεια στη διαφθορά. Οφείλουμε και πρέπει να αντισταθούμε.

– Η κρίση είναι πραγματικότητα και είμαστε υποχρεωμένοι να την λάβουμε υπ' όψιν.

Αυτό ακριβώς κάνουμε. Έχουμε ορίσει ένα τρίμηνο εφαρμογής και διαβούλευσης ταυτόχρονα, ώστε να παρατηρήσουμε βιωματικά τα προβλήματα που δημιουργούνται εξ αιτίας της νέας κατάστασης και να δώσουμε τις κατάλληλες απαντήσεις όπως, μείωση τιμής κάρτας, καλύτερη μέριμνα για το μόνιμο κάτοικο και τον επαγγελματία, διαφοροποίηση της έκτασης που καταλαμβάνει η ελεγχόμενη στάθμευση.

Το πιο σημαντικό όμως είναι να πειστούμε ότι η καλύτερη εικόνα της πόλης μας είναι υπόθεση όλων μας κι όχι μόνο της Δημοτικής αρχής. Η κρίση δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι δικαιολογία για αδιαφορία, αλλά για μεγαλύτερη συμμετοχή, εθελοντισμό και αλληλεγγύη.

Φώτης Αλεξάκος

Δήμαρχος Καρδίτσας