“Χελιδονίσματα” στον Α’ και Β’ Δημοτικό Βρεφονηπιακό Σταθμό
Ζωγραφισμένο με άσπρο και μαύρο, σκαλισμένο πρόχειρα ή με ποιότητα ξυλόγλυπτου, το ομοίωμα του πουλιού, με τις όποιες παραλλαγές του, αποτελούσε παραδοσιακά το βασικό εξάρτημα της ‘χελιδόνας‘. Το αυτοσχέδιο “μουσικό όργανο” που συνόδευε τα “κάλαντα της Άνοιξης” απαντά σε μια ατέλειωτη ποικιλία μορφών σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο. Φτάνει να δει κανείς τις παραλλαγές του στην περιοχή μας, για να καταλάβει ότι τελικά κάθε χειροποίητο αντικείμενο, όσο απλό κι αν είναι, αντανακλά παραδόσεις, αισθητική, πολιτισμό: “χελιδόνες” μέσα σε πλαίσιο από στεφάνη κόσκινου, σχεδιασμένες να “παίζονται” από ζευγάρια παιδιών, όπως στην ημιορεινή Πορτίτσα, άλλες “ατομικές” με λαβή, μεγάλο ημικυκλικό πλαίσιο και πολύχρωμες φούντες, στα χρώματα που συνόδευαν και την πλουμιστή καραγκούνικη φορεσιά, αλλά και μικρές, “ορεινές”, με πλαίσιο από ξύλο που το λάξευσαν ή απλά το λύγισαν στη φωτιά ώστε να πάρει το βολικό ωοειδές ή ορθογώνιο σχήμα του…
Μια τέτοια μικρή “συλλογή” χρειάστηκε να μεταφερθεί στον Α’ και Β’ Βρεφονηπιακό ταθμό για τις ανάγκες της εκπαιδευτικής δράσης που υλοποίησε την Πέμπτη, 15 Μαρτίου, το Μουσείο Πόλης του ΔΟΠΑΚ σε συνεργασία με τον Σύλλογο Νέων Νεοχωρίου.
Τα παιδιά δεν ήταν τυχαία τόσο δεκτικά: η δράση είχε προετοιμαστεί κατάλληλα από την υπεύθυνη και το προσωπικό των σταθμών σε συνεργασία με το μουσείο. Οι νηπιαγωγοί είχαν τραγουδήσει μαζί τους τα ‘χελιδονίσματα‘, τους είχαν μιλήσει για τη γιορτή της φύσης που σηματοδοτούν τα κάλαντα της Άνοιξης, είχαν κατασκευάσει μαζί τους φιγούρες χελιδονιών. Η εμψύχωση της δράσης με τη συμμετοχής μελών του δραστήριου Συλλόγου Νέων του Νεοχωρίου, ο οποίος αναβίωσε φέτος για 6η χρονιά τη ‘χελιδόνα‘, υπήρξε καταλυτική για την απήχησή της στα παιδιά.
Αναλυτική περιγραφή της δράσης, υποστηρικτικό υλικό, βίντεο και φωτογραφίες από την εκδήλωση μπορεί να βρει κανείς στην ιστοσελίδα του μουσείου πόλης (www.mpk.gr).